Grönvagns Candy

Efter Madicken så hade jag ett kort uppehåll med "egen häst".
Men i början av mars 2009 så tog Jempa med Mira som hon kallas
till ridskolan för honskulle vara där ett tag.
Jag fick provrida henne, eftersom hon var så
dum och busig så kunde hon inte gå med på lektioner direkt.

Hon är maxad C-ponny, korsning New Forest/Arab, f.93.
Hon har gått LB/LB ungefär.

I början åkte jag av varenda ridpass nästan, hon bockade
kasta sig runt lite som hon ville och va allmänt stoig och tjurig.
Till en början red jag också i en allroundsadel mot dressyr, men
sedan hittade vi en hoppsadel hon kunde ha och jag hade
genast lättare att sitta kvar.
Vi jobbade bort det mesta av hennes feta mage och hon fick lite
muskler på rumpan. När hon inte var så dum längre fick
hon börja gå med på lektioner och jag red henne inte mycket
alls mellan början av juni och slutet av augusti då hon va på bete.

I september satte hon igång med sina buserier igen och jag fick
rida mer på henne. Dock hade jag ju lärt mig nu så jag kunde
sitta kvar iaf :) Nu ingick vi också i Gimo Rks div III lag, dock så
fick vi oftast mycket fel eller blev uteslutna men någon gång var vi
felfria iaf. Jag hyrde henne 3 ggr i veckan men jag red säkert 4 ggr i
veckan för hon busade så mycket. Vi hopptränade en hel del också.

Dock försvann aldrig hennes tittighet och busighet och den sitter kvar
än idag. Ridskolan köpte henne senare 2010, men det funkade aldrig
riktigt så 2011 vart hon såld igen.

Hon var verkligen en 1mansponny och skulle kunna vara en superfin
tävlingsponny än. Men tack vare sin ålder så har hon gått förbi det stadiet.

Under vår tid tillsammans hoppade vi upp till ungefär 1 m bana på träning.
80 cm på tävling och LB dressyr.
Jag ville verkligen ha henne när jag skulle köpa en ponny och övervägde
det stort, men jag vågade inte chansa då hon var som hon var. Eller
ah hon är som hon är helt enkelt.



Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv: Då gör vi desamma direkt :D

2012-01-10 @ 20:47:38
URL: http://hoppsadel.blogg.se/
Postat av: Vera

Miri! :D<3 Ni passa bra ihop :)

2012-01-11 @ 11:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0